Cykla snabbare och toppa formen med mörk choklad

Toppa formen med mörk choklad

Mörk Choklad gör att du presterar bättre!

Senaste modet bland elitmotionärer är just nu rödbetor, gärna i form av pulver som skall intas under och efter träning. Några gör även egen rödbetsjuice.Rödbetor innehåller nitrater som ombildas till kväveoxider i kroppen, det gör att blodådror vidgar sig och att syrebehovet minskar, något som gör att rödbetor numera är rena undermedlet i uthållighetsidrotter som cykling, långdistanslöpning och skidlöpning.

Nu tycker jag också rödbetor är gott, men jag föredrar att äta dem ugnsbakade eller kokta, och helst tillsammans med ett gott kryddsmör. Nu kommer emellertid nyheten för alla oss som tycker att rödbetspulver är något alla andra gärna får egne sig åt: mörk choklad har större påverkan på kroppens prestationsförmåga än vad rödbetor har!

Mörk choklad bättre för prestationsförmågan än rödbetor

I Kingston University, London, har man testat hur 9 motionscyklister reagerar på ett tillskott av 40g choklad dagligen i fyra veckor. Den ena gruppen fick först mörk choklad varje dag i 2 veckor, därefter lika stor mängd vit choklad i två veckor. Den andra gruppen fick först vit choklad,, sedan mörk choklad.
Båda grupperna blev grundligt testade; man kollade puls och syreupptag medan de cyklade intervall, långdistans och temporunder.

Efter 2 veckor med tillskott av vitchoklad ses ingen skillnad, men två veckor med mörk choklad gjorde att cyklisterna klarade cykla 17% längre i tempoetappen. Cyklisterna förbrukade också mindre syre när de körde långdistans.

Fytonutrienter är verkningsmekanismen

Mörk choklad innehåller ämnet epicatechin, en fytonutrient (näringsämne som härstammar från växter) som gör att kroppen producerar mer kväveoxider. Kväveoxiderna vidgar kärlen, gör att hjärtat jobbar lättare och minskar syrebehovet. Ämnet finns inte i vit choklad, och förekommer i högst varierande grad även i mörk choklad. I dagsläget känner vi heller inte till vilka mängder som är optimala för hälsan, och hur man bäst skall toppa formen med epicatechin. Klart är att effekten är best på motionärer, medan elitidrottare har lägre effekt av tillskott som höjer kväveoxidnivåer i kroppen.

Jag som själv flåsar rejält i motionsspåret funderar nu på att förbättra min hjärthälsa och prestationsförmåga med det senaste kosttillskottet; lite mörk choklad!

Mörk Choklad kan mota hjärt- kärlsjukdom

Båda mörk choklad och rödbetor gör som sagt att blodkärlen vidgas. Blodtrycket sjunker, och belastningen på hjärtat minskar. I djurförsök har man även sett att risken för Diabetes typ 2 (åldersdiabetes) kan minska, men där är resultaten än så länge inte helt tydliga. Syret räcker lite längre, det kanske inte märks på samma sätt hos någon som sitter på en kontorsstol som hos en tävlande som ligger på gränsen av sin prestationsförmåga, men att kroppen kan jobba lite lättare är bra för oss i längden.

Nu varar effekterna av rödbetor och choklad inte så länge. På idrottare ser man att effekten är som störst 90-180min efter intag av rödbetor. Och 40g mörk choklad är inte mycket. Men små mängder mörk choklad kan faktisk ha viss positiv effekt på hälsan. Tänk dock på att socker motverkar effekten, så för hälsans del skall det vara choklad med hög kakaohalt och små mängder socker.
Referenser:

http://www.kingston.ac.uk/news/article/1640/18-apr-2016-eating-dark-chocolate-every-day-could-help-boost-athletic-performance-kingston-university-research-reveals/

Patel, Brouner og Spendiff: Dark chocolate supplementation reduces the oxygen cost of moderate intensity cycling. Journal of the International Society of Sports Nutrition, desember 2015, doi: 10.1186/s12970-015-0106-7.

Abonnera på våra blogginlägg med Bloglovin