förebygga diabetes genom att ta bort söta drycker

Rätt kost kan förebygga Diabetes typ 2, “åldersdiabetes”

Rätt kost kan förebygga diabetes

Många har runt nyår ambitionen att börja leva ett mer hälsosamt liv. Bland våra nya livsstilssjukdomar är åldersdiabetes en åkomma som drabbar fler och fler. Nu får 10-20% av alla svenska pensionärer diabetes typ 2 (åldersdiabetes). Diabetes typ 2 skall inte förväxlas med Diabetes typ 1 som är en autoimmun sjukdom med helt andra orsakssamband. Många verkar numera tycka att åldersdiabetes är en normal åldersåkomma, och tar inte diagnosen på så stort allvar, men det bör man absolut göra! Diabetes kan resultera i ett varierande blodsocker som på sikt ger sämre blodförsörjning till ögon, njurar och fötter. Man kan förlora synen, bli tvunget att leva med dialys resten av livet och behöva amputera fötter och ben. Diabetes skall alltid tas på stort allvar, och man bör försöka hålla blodsockret på en låg, jämn nivå. Försök därför att förebygga diabetes genom att i tid lägga om kosten, det behövs inte alltid så stora ändringar.

Diabetes typ 2 drabbade förr bara mycket överviktiga och fysiskt inaktiva personer, men med tiden har det alltså blivit mer vanligt. Tydligen lever vi idag på ett annat sätt som gör att fler drabbas, och många drabbas tidigare i livet än vad som var vanligt förr. Många gravida får graviditetsdiabetes, något som gör att barnen växer sig stora, förlossningen blir svårare och mer riskfylld och barnen mår inte så bra. Äldre med diabetes måste ständigt hålla koll på sitt blodsocker, får svårare att resa och njuta av livet, och måste kanske till med insulin. Risken för komplikationer är stor och då de små blodådrorna efter en tid skadas kan det ge följdskador runt om i kroppen. Vi löper alla risk för att utveckla diabetes, hur kan vi undvika det? Det finns sätt! Och det finns även sätt att reversera processen i ett tidigt stadium av åldersdiabetes, några kan till och med sluta med insulin och återfå en normal blodsockerreglering.

Vårdens råd till de som lider av åldersdiabetes är att hålla sitt blodsocker konstant. Ifall man hoppar över en lunch bör man käka ett paket kex för att få upp blodsockret. Ät små och många måltider heter det. Jag ifrågasätter dessa råd, och tycker inte alls man bör bunkra upp huset med kexchoklad när man fått en diagnos på åldersdiabetes! Det kanske rent av är kex, kakor och choklad som satt igång eländet.

På bilden nedan ser vi hur andelen av befolkningen som utvecklar åldersdiabetes (gul kurva) har utvecklats i Tyskland över de senaste 40-50 åren. På 70- och 80-talet var åldersdiabetes ovanligt. Andelen började öka runt 1985 för att nå en topp ca år 2005, och har sedan sjunkit något.

Historisk utveckling av diabetes

Nedan ser vi statistik från USA. I gruppen 65-74 år har andelen med diabetes ökat från 8-20% sedan 1980. I USA har man en annan kost och livsstil än i Europa, men trenden är den samma; kraftig ökning av andelen som får åldersdiabetes under de senaste 40 åren.

förebygga diabetes statistik USA

Så vad beror det på att så många fler får åldersdiabetes idag än för 30-40 år sedan? En bidragande orsak är sannolikt att våra kostvanor har ändrats avsevärt.  Jordbruksverket samlar statistik över våra matvanor, och rapporterar om hur vi sedan början på 80-talet har minskat mängden mjölk och matfett, och istället ökat mängden sötade drycker (en tredubbling).  Även mängden vi äter av choklad och godis ökade starkt från 1980 fram till år 2000. Kolhydrathalten i maten är ungefär den samma idag som på 80-talet, men vi äter dels mer kalorier totalt sätt, vi blir mer överviktiga och vi får maten i mer förädlad form, i läsk, saft och godis. Rena råvaror har minskat. Fettfobien som många fick på 80-talet gjorde att många slutade med smör och animalisk fett. Rena råvaror byttes ut mot light/lätt-produkter som innehåller mer socker, är mer processade och innehåller flera tillsatser. Vi kanske äter samma procentsats kolhydrat, men idag äter vi mer kalorier och blir fetare och vi äter snabbare kolhydrater, och fetterna är mer processade industrifetter och inte rena vegetabiliska eller animaliska fetter.

Åldersdiabetes har starkt samband med övervikt, och ju mer överviktig man är, ju större är risken att insjukna med åldersdiabetes. Nästan inga normalviktiga får åldersdiabetes, men risken ökar ju större övervikt man har.

diabetes samband övervikt

 

På 70-talet var det bara de kraftigt överviktiga som fick åldersdiabetes. Idag är det ca 20% av alla äldre (>65år). Fast, idag är hälften av alla äldre överviktiga! Medan man såg på överviktiga som något ovanligt på 70-talet, har vi idag vant oss vid att människor har en helt annan kroppshydda. Övervikt har dessutom samband med inflammation i kroppen, och utan denna inflammation skulle man kanske inte hatt insulinresistens. Det metabola syndromet med övervikt, förhöjd blodtryck och insulinresistens plågar ständigt fler, och medicinerna är en stor ekonomisk belastning båda för den enskilda och samhället. Biverkningar av mediciner för högt blodtryck sänker livskvaliteten för många och blodtryckssänkande mediciner leder ofta till magnesiumbrist som ytterligare ökar blodtrycket.

Samtidigt så kommer hela tiden rapporter från de som vid hjälp av rätt diet och kosttillskott blir av med sitt metabola syndrom. Genom att äta LCHF har många gått ner i vikt och sett hur insulinkänsligheten kommer tillbaka. De får inte längre toppar och dalar i blodsockret. Att gå ner i vikt och äta en kost med mindre mängd snabba kolhydrater gör att diabetes typ 2 försvinner. Lösningen är alltså tvärt om vad vården säger; ersätt inte en måltid med kex eller choklad, utan ät alltid en kost med mer fett och protein och mindre kolhydrat så blir blodsockret jämnare och lägre och insulinkänsligheten kommer tillbaka. Många har helt reverserat sin Diabetes typ 2 med LCHF. Det finns även de som slutat med insulin efter bara 2 veckor på LCHF.  Andra har klarat att sänka sitt långtidsblodsocker på kort tid på LCHF. Det finns även flera rapporter om att tillskott av krom kan förebygga och även tillbakabilda åldersdiabetes.

Nyligen kom en brittisk rapport ut, där man undersökt effekten av att reducera mängden socker i läsk, fruktjuice och andra sötade drycker. Om man reducerar sockerhalten med 40% över en period på 5 år (utan att ersätta med konstgjorda sötningsmedel) så skulle man även reducera antalet överviktiga och feta och minska antalet fall av typ 2 diabetes med 300.000 i Storbritannien. Sötade drycker är en stor energikälla som idag gör många överviktiga och sjuka. Bara att ersätta saft och juice med vatten skulle alltså kunna förhindra att många får åldersdiabetes.

Om man vill undvika åldersdiabetes, är det viktigt att gå ner i vikt och att reducera inflammationen i kroppen; ät omega-3 fettsyror i form av fet fisk och skaldjur eller ta tillskott. Ta tillskott av D-vitamin och av magnesium om du har högt blodtryck. Den bästa och lättaste metoden för att undvika övervikt, diabetes och det metabola syndrom är att i största möjliga mån dra ner på (särskilt snabba) kolhydrat (socker, vete, vitt ris, bröd, kakor och godis) samt att äta mer fett och protein. Att tro att man blir fet av fett är lika långsökt som att man blir söt av att äta socker. Däremot bör man undvika starkt processade fetter av den typen man hittar i färdiga kakor, chips och andra helfabrikat med processade industrifetter. Fett ger mättnadskänsla och leder inte till hjärt-kärlsjukdom eller övervikt. Dock gör kombinationen socker-fett (+salt) (+alkohol) att det smaker bättre, vi äter mer och blir därför fetare. Är man redan kraftigt överviktig är strikt LCHF att rekommendera, men har man bara moderat eller ingen övervikt behöver man inte gå till extremer. Många tycker LCHF är trist. Tittar vi på statistiken, så ser vi att den kost vi levde på på 70-talet och 80-talet inte orsakade så många fall av diabetes (eller övervikt). Vi åt då en varierad kost som ingen idag borde ha svårt med att hålla. Vi drack mindre juice, saft och läsk. Vi åt mer fett. Vi åt mindre vitt ris, choklad och godis. Man behöver inte bli extrem! Även små steg i riktning av mer grönsaker, mer naturligt fett och mindre bröd/juice/vitt ris/läsk/godis kan ha stora effekter på vikt och hälsa och kan alltså förebygga diabetes. Ät gärna kokt potatis, men låt kladdkakan stå kvar. Drick vatten istället för fruktjuice, saft eller nektar. LCHF är en bra väg till hälsa, men för många kan även en lättare variant där man bara går små steg i rätt riktning ge stora hälsofördelar.