Låg-oxalat diet, Kost med mindre oxalater

Låg-Oxalat Diet (LOD), Del 2

 

Innan du börjar reducera mängden oxalat i kosten, läs vårt blogginlägg om vilka kosttillskott du behöver tillföra för att kroppen skall kunna ta hand om oxalater!

Introduktion till oxalater hittar du här

Första del om Låg-Oxalat Diet

Innan du börjar reducera mängden oxalater i kosten är det viktigt att kartlägga hur mycket oxalat du får i dig på en genomsnittsdag. Skriv ned hur mycket du äter av livsmedel med extremt höga halter oxalat: mandel, nötter, rabarber, kakao, mörk/ljus choklad, stjärnfrukt, gurkmeja, rödbetor, kli/fullkorn, sesamfrön med skal och andra frön, spenat, mangold, sötpotatis, potatisskal, hallon, björnbär. Givetvis varierar det, men prova att skriva ner ungefär hur mycket det blir av var och en av dessa under perioden innan du påbörjar låg-oxalat diet. Det finns en lista över hur mycket oxalat som finns i olika livsmedel, men för att få tillgång till den måste man gå med i Facebook-gruppen Trying Low Oxalates. Emellertid går det bra att bara utgå från ovanstående lista till att börja med. Använd dock inte någon annan lista än den som finns på Trying Low Oxalates, då det finns ett stort antal listor som inte är korrekta och man kan lätt bli lurad om man tittar på fel lista!

När man börjar måste man gå försiktigt fram för att inte få kraftiga dumpningssymptom. Äter du stora mängder av de listade livsmedlen som är extremt höga i oxalat, och kanske även är kronisk sjuk, så reducera endast med ca 5% per vecka. Äter du alltså 200g spenat och nötter per dag, så minska till 190g första veckan, 180g nästa vecka och så vidare. Äter du mindre mängder av de extrema livsmedlen kan man minska med 10% varje vecka. Det bör alltså ta ett antal veckor att långsamt fasa ut alla hög-oxalat livsmedel ur kosten. Ju sjukare du är innan dieten, desto mer försiktigt får du reducera mängden oxalat.

Normalt kan du känna att du mår lite bättre efter några dagar. Några mår prima i ett par veckor efter dietstart. Var inte övermodig om du känner så. I den första fasen sänker du mängden oxalat i blodet och du kan må bättre, men när kroppen förstår att du kommer ha låga värden i blodet under längre tid kommer den snart börja dumpa. Normalt kommer första dumpningen inom loppet av någon månad, 3-4 veckor. Dumpning är mycket obehagligt, så du vill gå långsamt fram för att inte få för starka symptom.

DUMPNING

Efter ett tag på låg-oxalat diet kommer kroppen börja dumpa oxalater. Det innebär att oxalat som ligger lagrat i kroppen går över i blodet för att kroppen kan göra sig av med det. Några dumpar kontinuerligt, för andra kommer det i perioder. De som har stora mängder oxalat i kroppen verkar oftare dumpa kontinuerligt. Du kan få huvudvärk, feber, eksem, börja kissa grumligt, få ändrad avföring (lösare, ljusare, mer sandig), känna ångest, få ont i kroppen eller annat obehag. Fortsätt att ta P5P/B6, vanlig B1 och/eller Allithiamine eller Benfotiamin och ta så mycket magnesium som kroppen behöver. Oxalsyran som kommer från kroppen binder sig till magnesium eller kalcium och det är jätteviktigt att tillföra tillräckligt med mineraler för att neutralisera oxalsyran. Bäst är att använda magnesiumcitrat, men tyvärr kan man bli lite lös i magen av stora mängder. Använd då magnesiummalat istället. OM du tar för lite magnesium kan du få bristsymptom; det kliar och kryper i vaderna, musklerna blir spända och du kan få krampar och huvudvärk. Du riskerar att oxalsyran tar kalcium från skelettet om du inte tillför magnesium i tillräcklig mängd, så ta magnesium varje gång du känner att dessa symptom kommer. När du dumpar mycket blir behovet stort, att ta 3-4 kapslar flera gånger dagligt är vanligt. Ett alternativt är att bada i epsom salt eller magnesiumklorid.

Medan några snabbt börjar utsöndra oxalat i urin (du kan se att den blir grumlig eller att det svider) eller avföring (ofta lös, ljusare än vanligt och sandig) och fortsätter att dumpa kontinuerligt i flera månader, kommer andra att må bra det mesta av tiden men få kortare perioder där de utsöndrar oxalat. Det kan vara att du får influensa-liknande symptom under några dagar med 3-6 veckors mellanrum. Det kan också komma som smärtor i led och muskler, huvudvärk, trötthet, stark ångest eller annat. Typiskt är det dock symptom du känt tidigare som förstärks idet gifterna lämnar kroppen. Det är som du förstår obehagligt medan det pågår, men allt eftersom mer och mer av oxalaterna lämnar kroppen blir man piggare och friskare.

För många som levd på ’hälsodieter’ som paleo eller SCD kan det ta 3-6 månader att långsamt minska mängden oxalater i kosten. Under hela denna tiden kommer du att dumpa, kontinuerligt eller periodiskt. Sedan, när alla livsmedel med extrema halter av oxalat är ute av kosten kommer nästa fas. Man bör nämligen ner under 40mg oxalat/dag för att säkra en effektiv dumpning. Man vill inte ner på noll, dumpningen verkar inte gå snabbare om man ligger lägre. Genom att hålla sig runt 40mg/dag kan man dels ha ett rätt så varierat kosthåll och samtidigt få i sig tillräckligt till att man kanske med tiden kan återfå oxalatnedbrytande bakterier. De kan inte leva ifall det inte kontinuerligt tillförs oxalat genom kosten.

Tillåtna livsmedel

Vad kan man då äta på låg-oxalat diet? Allt animalisk är mycket lågt, allt kött, fisk, ägg och mjölkprodukter är tillåtna i obegränsade mängder. Tänk på oxalat som planernas skydd mot skadeinsekter, det finns i första hand i skal och där plantor måste skydda sig mest. Mat som växer i Norden har generellt lägre innehåll av oxalat än mat från tropikerna, men lita inte blint på detta. Vitt ris är lägre än fullkornsris, fullkornsmjöl innehåller betydligt mer än vitt vetemjöl och så vidare.

Mat med lågt oxalatinnehåll är t.ex. kål, broccoli, blomkål, kålrot, sallad (inte baby-spenat), paprika, gurka, squash, butternutpumpa, röda linser, kikärter, smörbönor, ärtor, vitt ris, ris-nudlar, äpplen, päron, körsbär. Detta kan du äta så mycket du vill av. Alla typer av olja/fett är också mycket lågt.

Vete är medium högt, och det är inget stort problem att äta lite bröd ibland, men gluten gör att tarmen blir mer genomsläpplig för oxalat. Undvik gluten ifall du äter livsmedel med högt oxalatinnehåll, och ta gärna lite magnesium 15-20min innan maten.

Vissa livsmedel som potatis är normalt högt (särskilt skalet), men det finns låg-oxalat sorter. Små röda potatisar verkar vara låga, så de kan man prova ibland. Att riva potatisen och vattna ut den innan tillagning kan också minska mängden oxalat i maten. Delar av oxalaterna är nämligen vattenlösliga och går över i vattnet som man sedan kan slänga.

Kryddor är ofta extremt höga i oxalatinnehåll, men vi tar ofta inte så mycket av dem. Indisk kryddstark mat ska man dock vara försiktig med. Gurkmeja bör man undvika, och byt ut svartpeppar med vitpeppar. Salt är givetvis helt tillåtet.

Avsteg från dieten

Efter några månader på diet har kroppen vant sig vid ett annat kosthåll. Nu kommer du också kunna märka avsteg från dieten. Givetvis kommer det tillfällen där du inte kan/vill hålla dieten. Du kanske blir bjuden, eller är på semester eller resor med jobbet. Prova då att minimera oxalatintaget; be om en sallad istället för potatis till maten. Välj västerbottenpaj istället för den med spenat. Ät vitt ris istället för ugnsbakade rotsaker. Det finns oftast val som är bättre än andra. Ett annat lite knep är att man 15-20min innan maten tar några kapslar med magnesium eller kalcium. Det skall ligga i tolvfingertarmen när du börjar äta, och kommer då kunna binda sig till oxalater i maten innan det tas upp i blodet.

Hur lång tid kan det ta??

Olika människor har olika stora mängder oxalater lagrade i kroppen. Kanske har alla lite? Men några upplever att det mesta av dumpningen är över efter något halvår, medan andra har jättebesvärlig dumpning i flera månader (3-6) innan de bara mycket långsamt mår pyttelitet bättre. Ofta är det 6-9 mnd med lite jobbigare dumpning innan det lättar. Detta är starkt individuellt och ju äldre och sjukare du är innan du börjar på dieten, desto större mängder oxalat har hunnit lagras i kroppen. Har du ätit stora mängder med hög-oxalat mat som nötter, mandel, bovete, soja, spenat och kakao, så är det förstås större mängder oxalat som sedan skall dumpas ut också.

Människor som varit endogena producenter kan ha levd på husmanskost men ändå lagrat stora mängder oxalat i kroppen. Här är det viktigt att man fortsätter att ta P5P/B6, Allitiamin, aktiva B-vitaminer, stora mängder magnesium och gärna antioxidanter under hela tiden man driver ut oxalat.

De allra flesta mår dock betydligt bättre på något års sikt.

Testning

Det vore trevligt ifall man under tiden ,-och innan man påbörjar!-, kunde mäta hur mycket oxalat som finns i kroppen. Dels kan man mäta haltar i urin, dels i blod. Tyvärr stämmer de inte riktigt överens. Tittar man på den banbrytande studien av polska autistiska barn, så ser vi att sambandet inte är glasklart. Några kan ha låga koncentrationer i urin, men ändå ha höga koncentrationer i plasma.

oxalatinnehåll i plasma och urin

Ännu värre är att plasmakoncentrationen inte fullt ut stämmer överens med hur mycket oxalat som är deponerad i kroppen. Det kroppen har lagrat i leder, nervsystem, vävnad, det ligger i tryggt förvar där tills man börjar dumpa. Även ett plasma-test kommer därför inte vara säkert exakt.

Många gör ändå ett test. Vanligast är att göra ett 24h  OAT, Organic Acid Test. Det kan man köpa från Great Plains Laboratory. Emellertid måsta man korrigera oxalsyrahalterna för hur koncentrerad urinen är, och det diskuteras om Great Plains gör detta på korrekt sätt. Man kan alltså ha ett lågt värde på oxalic acid och ändå ha stora mängder oxalat lagrad i kroppen. Hos autister verkar det vara vanligare än hos andra, då de oftare har svårigheter med sulfatmetabolismen.  Dessutom kommer mängden oxalat i urin variera över tid. Det märker man snart när man påbörjar dieten, att man periodvis kan ha grumlig urin för att periodvis inte alls ha den typen problem. När man sedan börjar dumpa, blir det ännu svårare att tolka testresultat. Under perioder man dumpar kommer halterna i urin/plasma vara högre än under perioder man inte dumpar. Slutsatsen är att man kan göra ett test innan man påbörjar diet, men måste tolka det försiktigt.

 

Tycker du att sidan ger bra information? Skulle du ha betalat för att få samma information från en läkare eller från en bok? Stöd gärna vårt arbete genom att swisha kr 50 till 0765 855 405, skriv gärna meddelandet: ”gåva”. Det hjälper oss att hålla bloggen levande och full med ny information!