läka tarmen med rätt kosttillskott

Hur man får en bra matsmältning del 2: Läka tarmen

Läka Tarmen

Nu har du förhoppningsvis kommit dit att du hittat de matvaror din kropp inte tål. Dock kan det ta tid för kroppen att hämta sig. Ofta säger man att det tar upp till 6 månader på glutenfri diet innan tarmen har läkts vid celiaki. Vid inflammatoriska tarmsjukdomar brukar man se en viss effekt rätt snabbt, men igen kan det ta tid för tarmen är helt läkt och eventuella brister på mineraler och annat är åtgärdat.

Förvänta dig därför att eliminationsdieten tar dig en bra bit på vägen, men att tarmen då fortfarande är känslig. Till exempel kanske du fortfarande reagerar på minsta lilla mängd av den mat du inte tål, medan en läkt tarm ofta tål små mängder utan att det blir katastrof. Kanske är du också extra känslig för skämd mat, och blir matförgiftad lättare än andra.

Mitt favorit”knep” för att läka tarmen är att använda näringspulver. Ett bra näringspulver är Nutrimonium, ett annat Ultra Clear Sustain. Dels innehåller de aminosyran Glutamin, som är känd för sin goda förmåga att läka tarm och slemhinnor, dels innehåller de goda, levande mjölksyrabakterier och dels ett antal fytonutrienter och mineraler som man oftast har brist på när tarmslemhinnan inte riktigt är som den skall.  Många kan ha brist på zink, magnesium, och olika B-vitaminer bland annat.

Det man gör när man tar ett näringspulver, är att ge kroppen byggstenar för att läka skador i tarmslemhinnan, och stoppa problemen med läckande tarm. En läckande tarm gör att olika gifter och matmolekyler läcker ut i blodet, och kan ge låggradiga inflammationer i kroppen, olika allergiska besvär och led- och muskelsmärtor för att bara nämna några av alla de besvär man kan få av läckande tarm. De finns de som säger att alla får förbigående besvär med läckande tarm av gluten, så har man magproblem eller andra besvär som kan sättas i samband med läckande tarm men inte vill vara 100% glutenfri, så är det en god idé att åtminstone begränsa antalet gånger per dag man äter gluten. Vissa hävdar nämligen att tarmen läcker i 20 min efter att vi ätit gluten. Själv är jag osäker på om det är fallet, men att ständigt äta gluten till varje måltid verkar hur som helst vara begränsande. De som äter flingor till frukost, pannkakor till lunch och sedan pasta till middag borde fundera över om de får i sig tillräckligt med näring, det är faktisk rätt enahanda.

Prebiotika i kombination med probiotika är en viktig beståndsdel i näringspulver och gör att goda bakterier kommer ner i tarmen och börjar kolonisera den. När man tar probiotika är det viktigt att välja en sort som man vet överlever färden genom magsäcken och den starka magsyran. Vidare skall bakterierna förmå fästa vid tarmslemhinnan och bygga en koloni med goda bakterier där. Här vet vi att Metagenics är bra på att skapa probiotika som faktisk fungerar. De forskar mycket för att få fram stammar och kapslar som ger hög överlevnad och som koloniserar bra. Många har frågat mig vilket probiotikum de skall välja, men studier visar att den stam som man tar genom probiotika bara återfinns i någon större mängd i avföring under den tiden man tar probiotika. Sedan försvinner de långsamt från systemet. Det som händer med probiotika är alltså att man tar bra bakterier som koloniserar tarmen, som då skapar en god och sur miljö där även en massa andra goda bakterier vill bo. När man slutar med probiotika, kommer de andra goda bakterierna att ha fått bra ‘fotfäste’ och fortsätter bo på tarmen. Därför är det så viktigt att inte bara ta någon enstaka kapsel med probiotika: -man måste ta probiotika under en period av flera veckor så probiotikan kan skapa kolonier där andra goda bakterier börjar växa. Många menar att probiotika med så många stammar som möjligt är bäst. Kanske är det något i det. Allra bäst är förstås att komplettera med mjölksyrade grönsaker, de ger flera och bredare spektrum av bakterier än något preparat du köper på hälsokosten.

För att läka tarmen, behövs ofta tillskott av vitaminer och mineraler som magnesium (Mg), zink ( Zn), ibland selen (Se), D-vitamin, B-vitaminkomplex och ibland andra ämnen som är individuella. En stor mineralbrist kan göra att det tar längre tid för tarmen att läkas. Och en skadad tarm tar sämre upp näring. Här har näringspulverfabrikanterna gjort ett genomtänkt urval och doserat så de flesta får lagom mycket.

Om man inte vill ta näringspulver, så kan man själv sätta samman de delar man behöver. Jag tycker glutamin och probiotika är viktiga. Ta gärna stora mängder syrade grönsaker också, det hjälper också till att få en bra tarmflora.  Att veta vilka tillskott man kan behöva är inte så lätt. Det finns blodprov som kan berätta om du ligger lågt t.ex. på D-vitamin, B12, järn, kalium och kalcium. Många väljer att göra en håranalys. Man kommer även rätt långt bara genom att gå på bristsymptom. Har man bra D-vitaminstatus och har krypningar i benen, kan man misstänkta magnesiumbrist etc. Har man gått länge med en dålig tarm kan det vara bra att fråga om hjälp för att upptäcka eventuella brister.

Tyvärr har det blivit vanligt att ta medel som minskar magsyran. För de flesta vore det bättre att istället hjälpa sin matsmältning. Ett glas vatten med lite citron i ett lite tag före maten hjälper till att få igång magsyra och galla. Många väljer att ta ett enzymkomplex som hjälper till att bryta ner maten. Jag kan rekommendera TriEnza eller DPP IV-Forte. De innehåller även DPP-4 som många med matsmältningsbesvär har brist på och som bidrar till att spjälka gluten och mjölk. Enzymer är helt ofarligt att ta även för små barn, och det kan inte överdoseras. Enzymerna angriper maten i tarmen, inte levande material i tarmväggar eller liknande.

Ibland kan man ha fått problem med överväxt av svamp (Candida) genom att man gått längre tid med diarré eller förstoppning eller har tagit flera antibiotikakurer. Hur man kommer tillrätta med det skall jag berätta mer om i en egen post.